Lütfen tüm yazılanları okumadan bir ilişkiyi tanımlamaya başlamayınız. En önemlisi de bir ilişkiyi tanımladıktan sonra mutlaka A.8.1 de anlatılan Planlama Öncesi Kontrol işlemini başlatınız. Çünkü tanımlamış olduğunuz bir ilişki bir öğretmen için uygun olmayabilir. Her ilişki tanımlama sonrası yapılacak kontrol işlemi size bu ilişkinin uygun olmadığı öğretmenleri gösterir. O öğretmenleri bu ilişkiden çıkarmalısınız.

‘Planlama Öncesi Kontrol’ işlemi, bildiğiniz gibi tüm veri girişi işlemlerinizi yaptıktan sonra ilişki tanımlamaya geçmeden önce tüm ders, derslik, öğretmen ve sınıfların programının tek başına oluşturulup oluşturulmadığını kontrol etmenize yarar. Daha önce bu işlemi yapmadıysanız lütfen ilişki tanımlama sürecine başlamadan önce planlama öncesi kontrol yapınız. Daha detaylı bilgi için TIKLAYINIZ.

Eğer, planlama öncesi kontrolde hata almadıysanız ilişki tanımlamaya geçebilirsiniz. Hata almışsanız, bu hataları düzeltmeniz gerekir.

Planlama öncesi olası kontrol hatalarını görüntülemek ve hata analizi yapmak için Tıklayınız.

Öğretmenlerinizin hiç boş dersi olmamasını veya boş ders uzunluğunun örneğin 1 saatten uzun olmamasını istiyorsanız bu ilişkiyi denemelisiniz.

Ders saati az olan öğretmenlerimizde dersler arasına 2 saatlik, 3 saatlik boşluklar gelebiliyor. Bunların olmaması için öğretmenlerimizin zaman tablosunda kapatmalar yaparak programların daha sıkı olmasını ayarlayabilirsiniz. Fakat bu kapatmalar planlama sürecinde ciddi problemler oluşturmaktadır.

Zaman tablolarında kapatmalar yapmak yerine planlama ilişkilerini kullanmak sizlere ciddi yarar sağlayacaktır.

Bunu bir örnekle açıklayalım:
Aşağıdaki resimde görüldüğü üzere Aslı AKBULUT isimli öğretmenimizin üst üste boş derslerinin olduğunu görüyorsunuz.

Burada 32 numaralı ilişki olan ‘Boş ders uzunluğu seçilen değerden fazla olamaz’ ilişkisini kullanacağız. Bunun için Ana Menü ve Planlama/Yerleştirme menüsünde de bulunan “Planlama İlişkileri” sekmesine tıkladığınızda açılan pencerede “Gelişmiş” butonuna tıkladığınızda bu ilişki türünü seçmeniz gerekmektedir.

Örneğimiz için boş ders uzunluğu 1 olsun diyelim.

Bu demek oluyor ki, artık öğretmenlerin max. boş ders uzunluğu 1’den fazla olamayacak şekilde ayarlanacak.

Şimdi bu ilişkiyi nasıl tanımlıyoruz ona bakalım;

1) Kart İlişki Türü alanından tanımlamak istediğimiz ilişkiyi yani Boş Ders Uzunluğu Seçilen Değerden Fazla Olamaz seçiyoruz.

2) Uygula alanından ise ilişkimiz öğretmenlere uygulanacağı için Seçilen Öğretmenlere Uygula seçiyoruz. Farklı ilişkiler için farklı seçimler yapılabilir. Planlama ilişkileri bölümünde bunlardan bahsedilmiştir.

3) Filtre bölümünden ilişkinin uygulanacağı öğretmenleri belirleyebiliriz. Değiştir : Öğretmenler A butonuna basınca açılan pencereden öğretmen seçimi yapabilirsiniz. Siz isterseniz tüm öğretmenler diyebilir ya da bazı öğretmenleri seçebilirsiniz.

4) Tablo ise ilişkinin uygulanacağı günlük ders saatlerini göstermektedir. Biz her gün en fazla 1 saat boş dersi uzunluğu olsun istemiştik. Bu nedenle haftanın her gününü yeşil tik ile işaretledik. Eğer siz öğretmenlerin her gün ilk 5 saatte en fazla 1 saat boş ders uzunluğu olmasını isteseydiniz, her gün 1,2,3,4,5 saatlerini işaretleyerek diğerlerinin işaretini kaldırmanız gerekiyordu. Tablo ilişkinin dikkate alınacağı saatleri belirlemenizi sağlar. Tablo kullanımı bir ilişkinin uygulanabilirliği açısından çok önemlidir. Takvimin bir ilişki içerisinde kullanımı ile ilgili detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

5) Planlamadaki Önemi bir örnek ile anlatmak en doğrusu olacak. Örneğin Aslı AKBULUT adlı öğretmen için günlük boş ders uzunluğu 2den fazla olmaması istenmiş olsun. Planlama başlatıldı ve program ders programı oluşturmayı deniyor. Program önce Taslak bir ders programı oluşturacak ve sonra tanımlamış olduğunuz planlama ilişkilerine göre programı düzenlemeyi deneyecektir.

Eğer ilişkinin önem derecesi Sıkı(100%) ise kesinlikle bu ilişkinin uygulanmasını istemiş olacağımızdan dolayı bir kartın ilişkiye uymaması durumunda bu kart boşa alınacak ve yerleşmeyen kart olarak belirlenecek. Planlama işlemi başarısız olarak tamamlanacak.

Yüksek, Normal ve Düşük seviye ise ilişkilerin birbirleri arasında öncelik sırasını belirler. Yüksek seviyeli bir ilişki için varsa normal veya düşük seviyeli bir ilişki göz ardı edilir. Yani Taslak programda önce Yüksek seviyeli ilişkiler için düzenleme yapılır. Sonra normal seviyeli ilişkiler için bir düzenleme yapılır. En son düşük seviyeli ilişkiler için düzenleme yapılır. Öğretmenin düşük veya normal seviyeli bir ilişki için yüksek seviyeli ilişkisi iptal edilmez.

En uygun, ders programı oluşturma sürecinde önce derslerin yerleştirilmesi hedeflenir ve ilişkiler ile vakit kaybedilmez. Ders programı tamamlandıktan sonra ilişkiler uygulanmaya başlanır.
İlişkiyi seçtikten sonra bir alt tarafta değer alanı vardır. Burada seçmiş olduğumuz değer kadar en fazla boş ders verilebilir şeklinde programa ilişki tanımlanmış oluyor.

İlişkinin mutlaka uygulanmasını istiyoruz. Bunun için ‘Planlamadaki Önemi’ kısmını da Yüksek girmeliyiz. Yüksek girilen ilişkiler program tarafından daha yüksek olasılıklarla denenmeye ve uygulanmaya çalışılır.

‘Tamam’ diyerek planlamayı başlatabilirsiniz.

aSc Ders Planlama Programı’nda bir ilişki tanımlandıktan sonra planlama öncesinde ve planlama aşamasında dikkat edilmesi gereken bazı önemli noktalar vardır. Eğer daha önce bir planlama yapmadıysanız öncelikle bu aşamaların önemini kavramalısınız. Detaylı bilgi için Tıklayınız.

Bu ilişkimiz aynı zamanda 15 ve 16 numaralı ilişkimizle de birlikte kullanılmaktadır.

Çünkü, burada boş ders uzunluğumuz 1 den fazla olamaz dedik. Fakat gün içerisinde 3 defa 1 er saatlik boşluklar olabilir. Bu da çok istenen bir durum değildir. Bu durumda günlük 2 den fazla boş ders olamaz ya da haftalık 4 ten fazla boş ders olamaz gibi planlama ilişkilerinde yer alan 15 ve 16 numaralı ilişkileri de tanımlarsanız programınız daha iyi olacaktır.

Bu ilişkilerin nasıl tanımlanacağı ile ilgili detaylı bir anlatım ‘D.3) Bir Öğretmenin Günlük veya Haftalık Boş Des Saat Sayısını Sınırlandırmak’ bölümünde bulunmaktadır. Tıklayınız.

Eğer öğretmenlerimizin boş ders olmaması çok önemliyse 2’lik kartlara bölünme yetkisi verebilirsiniz. Bunun için A.3) Derslerin Tanımlanması bölümünü okuyunuz.

Görüldüğü üzere Aslı öğretmenimizin boş ders uzunluğu artık 1 den fazla olmayacak şekilde program oluşturuldu.

Eğer planlamanız başarılı olmuyor ve sorunun kaynağını bulamıyor iseniz aşağıdaki resimde kırmızı çerçeve ile gösterilmiş alandan ‘Mesaj Gönder’ diyerek programınızı bize gönderebilir, ya da ascturkiye.com web sitemizden teknik destek kaydı oluşturabilirsiniz. Teknik ekibimiz gün içerisinde size dönüş sağlayacaktır.

Yorum

Bu yardımcı oldu mu?

Evet Hayır
Bu konunun size yardımcı olmadığını belirttiniz ...
Bize neden olduğunu söyleyen bir yorum bırakır mısınız? Teşekkürler!
Yorumun için teşekkür ederim.

Bu konuyla ilgili geribildirimlerinizi gönderin.

Yorum Gönder